De Jaren Nul (010)
Rini Biemans interviewt regelmatig zichzelf over vercshillende onderwerpen. Hij houdt van de stijlvorm. Dit keer een zelfinterview over zijn nieuwe project De Jaren Nul in Rotterdam.
Wat houdt het project in?
We gaan terugkijken naar de jaren Nul in Rotterdam aan de hand van het Antenne Rotterdam archief. En we gaan de website restaureren en hiervoor gebruiken..
Wat is Antenne Rotterdam?
In 2000 ben ik gestart met lokale culturele televisie eerst onder naam video 2000 en later Antenne Rotterdam. Antenne Rotterdam is een lokaal mediaplatform dat we met Webkracht (Rotterdams internet bedrijf) hebben ontwikkeld in opdracht van KOORTS, een festival in 2005 dat de multi-cultuur in de wijken wilde promoten en ontwikkelen. We hebben in totaal in de jaren Nul 400 uur video voor internet en televisie gemaakt.
Bestaat Antenne Rotterdam nog?
Rond 2011 gingen Oscar en ik ieder hun eigen weg. Oscar heeft nu een professioneel video bedrijf en verdiend zijn geld met videoproducties en webinars. Ik ben dus stadsdokter geworden. Antenne Rotterdam is nog steeds een van mijn handelsnamen?
Uiteindelijk werd het na de financiele crisis en de opkomst van sociale media steeds moeilijker Antenne Rotterdam te financieren. We waren begonnen met de gedachte dat mensen elkaar zowel in het publieke domein als de media ontmoeten. We noemden het civiele journalistiek en we wilden een ander verhaal vertellen dan de gangbare media. De slogan was dan ook Antenne Rotterdam; laat weten dat je er bent en wordt nu De Jaren (010); laat weten dat je er was.
In de jaren tien groeiden sociale media als kool en lokale televisiezenders professionaliseerden naar het voorbeeld van landelijke zenders. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen de site uit de lucht te halen. Daarnaast had ik ook 600 uur tape op zolder liggen. Gemonteerd en ongemonteerd en die vergaan langzaam. Afgelopen zomer kwam Oscar een paar dagen langs bij ons vakantiehuis in Frankrijk. Net op dat moment overleed een dierbare vriend Rolf Versteegh een fotograaf/cameraman waar we jaren mee hebben samengewerkt. We spraken af dat we toch echt ons archief zouden moeten archiveren en online aanbieden. Vanaf die tijd ben ik aan het denken en praten met mensen uit die tijd hoe dit het beste aan te pakken. Daar ben ik nu uit.
Wat heb je bedacht?
Antenne Rotterdam was jaren een van de meest bezochte sites in de stad. De site is nu als een oud huis, plugins werken en formats worden niet ondersteund. Maar de fundering is intact en het archief is nog steeds op onderwerp, datum, tijd en auteur geordend. Dus we kunnen de site net als een huis herstellen en weer gebruiken als reflecterende archiefsite.
De jaren Nul vormen het eerste decennium van deze eeuw en het was een dubbelzijdige tijd. Enerzijds de opkomst van Pim Fortuyn en leefbaar en anderzijds was het cultureel een bloeitijd. Video werd toegankelijk voor iedereen en de droom van het internet als belofte voor een mooie toekomst leefde nog volop. Persoonlijk heb ik hele goede herinneringen aan die tijd er hing een positieve vibe in de stad. Rotterdam werd hip and happening. Ik realiseerde mij dat dit verhaal nauwelijks nog verteld wordt, het gaat vooral nu over de problemen in die tijd maar niet over de mooie dingen die er toen gebeurden. Ik heb inmiddels flink wat mensen gesproken waar ik vroeger mee werkte en de meesten zijn het met me eens.
Iedereen die er toen op cultureel gebied toe deed kwam wel eens langs onze camera’s en waar we filmden waren geen andere camera’s. Het is dus uniek materiaal dat een ander verhaal vertelt. Natuurlijk voeren de achterstandwijken slechte lijstjes aan, maar als je de hulpvaardigheid en vriendelijkheid zou meten scoren de meeste wijken hoger dan Hillegersberg. Het is maar wat je meet en hoe je er naar kijkt
Hoe ga je het doen?
We beginnen met een achttal talkshows voor lokale televisie en internet. Waarin we thematisch terugkijken naar de jaren Nul met gasten uit die tijd. Het is een groeiproject en door deze programma’s ontstaat er ook een inhoudelijke verdieping voor de volgende fase. Dit geeft een mooi beeld van een tijd die nog niet zo lang geleden is, maar nu ver weg lijkt. Voor de talkshows heb ik maandag 31 januari een aanvraag ingediend bij de mediaregeling van OPEN ROTTERDAM. We horen medio maart of het doorgaat. Ondertussen bel ik mensen en spreek ik af. Zo deed ik het vroeger ook. Ik merk dat ik het erg leuk en leerzaam vind om te doen. Een aantal voormalige opdrachtgevers hebben ook toegezegd het project financieel te ondersteunen. Het Stadsarchief wil ook samenwerken hieraan. Ik denk dat het wel gaat lukken. Het mag best een paar jaar duren. De site werkt nog steeds goed alleen heeft hij wat onderhoud nodig. Ik vind dat een leuk gedachte een website restaureren en behouden voor het nageslacht, ook de broncode en het ontwerp van de backend. Een oldtimer waarmee je nog steeds goed uit de voeten kunt. Volgens mij wordt dat nog niet vaak gedaan…
Het is inderdaad wel een logische gedachte dat je ook de website waarop alles staat in oude glorie hersteld?
Volgens mij heel logisch. Dan kan er gewoon weer gepost worden en het hele archief is benaderbaar via dezelfde website. We hebben hem indertijd ontworpen als een ladekast die van alle kanten openkan en waarbij je heer en meester bent over je eigen content. Het is bovendien een website zonder reclame en kom daar maar eens om in deze tijd, een online museum met reflectie. We kunnen er zelfs tiktok, clubhouse, instagram en twitteraccounts voeden voor exposure bij verschillende doelgroepen.
Haal je je niet veel op de hals?
Ja en nee, dit is waar ik goed in ben en waar ik energie van krijg. Ik werk met een team en doe het in kleine stappen. Vroeger in de jaren Nul, deed ik Antenne Rotterdam, Creatief Beheer en festivals door elkaar heen en dat ging meestal erg goed. Je moet zorgen dat je mensen om je heen verzameld die dingen beter kunnen dan jij en natuurlijk zorgen voor financiering. Pro Deo gaat dit niet lukken, maar ik heb er een goed gevoel over.
Wie gaat die shows presenteren?
Ikzelf als een soort anchorman, ik ken iedereen inclusief de verhalen. Vroeger was ik vaak op TV. Het is bovendien goedkoper want we hoeven niemand in te huren. We nemen de show live op, de gasten en deskundigen werken belangeloos mee. Dit alles drukt de kosten. We hebben het vroeger natuurlijk al ook gedaan met Café Zuidplein, een talkshow vanuit theater Zuidplein. Dat deden we ook semi live. Oscar heeft de studio van ‘Men at Work’ overgenomen en dat is een studio waar dit perfect kan. Hij heeft ook alle apparatuur om de tapes te kunneb digitaliseren. Dus ja als onze aanvraag gehonoreerd wordt kunnen we de shows in april, mei, juni maken.
Waarom wilde je dit interview doen?
Als een introductie van het project en een oproep aan mensen uit die tijd mij te contacten. Het is best lastig iedereen op te sporen veel 06 nummers werken niet meer en mensen zijn verhuisd. De grootste vijand van een beter plan is een goed plan en ik ben nu bezig achter de schermen het plan beter maken.
Waar is eigenlijk Hoofdstuk 5 van je sciencefiction verhaal Lessen uit 2100, dat zou je toch maandag publiceren?
Ik had het dus druk met die aanvraag en dat hoofdstuk komt volgende week maandag. Het past wel bij elkaar een terugblik naar de jaren Nul en een vooruitblik naar 2100.
Comments